mandag den 22. december 2014

23/12

Søndag morgen stod Elin og jeg tidligt op og tog med ud og købte de grøntsager vi skulle bruge til aftensmad. Wendy, vores kinesiske kulturklasse lærer, viste os et nyt grøntsagsmarked, som var meget mere lækkert end det vi selv har fundet. Vi fik købt en helt masse mad, men der skulle også være nok til 20 mennesker. Elin og jeg endte med at gå tilbage på markedet og købte frugt og grøntsager til os selv. Klokken 2 skulle vi til julefest. Det startede med at vi lavede kinesisk julepynt. Herefter lavede vi en julekrans og kinesiske knuder. Derudover legede vi lege og til sidst skulle vi spise hot pot sammen. Det endte med at blive rigtig godt og vi blev mere end mætte. Om aftenen så Elisabeth og jeg film, det var rigtig hyggeligt. Mandag morgen lavede jeg ingenting. Om eftermiddagen tog vi til Boya school. Jeg skulle ikke undervise i begynderklassen fordi de skulle lave julekort. Læren forklarede på kinesisk hvad børnene skulle gøre, hvorefter hun siger: Så passer du lige på det her bord og hjælper dem med at lave det rigtigt. Jeg gik op for at finde ud af hvordan julekortene faktisk skulle se ud og da jeg kom tilbage havde mine børn bare limet på kryds og tværs, så de kunne ikke reddes, men de havde da lavet dem selv. Ved de andre borde var det lærene der lavede det for børnene, så de blev selvfølgelig flotte. Derudover havde jeg fået de børn der har en smule svært ved det, så det gjorde det ikke nemmere. En af de drenge jeg havde blev ved med at rydde op. Det var også fint nok, udover at han hev tingene ud af hænderne på de andre børn, selvom de brugte det.I baby klassen skulle jeg lære børnene at sige merry christmas. Eller det var at læren forklarede en helt masse og derefter skulle der tages billeder til forældrene foran juletræet, hvor det skulle se ud som om børnene sagde det. Da jeg kom tilbage til begynder klassen, kunne jeg se at de julekort børnene ved mit bord havde lavet var smidt ud og lærene havde lavet nogle nye og pæne til dem. Sådan er det i Kina. Det skal være pænt, så er det lige meget hvordan det er foregået. Efter aftensmad øvede vi igen showet for nogle i regeringen. Det endte med at blive nogenlunde. De andre havde et show mere for børnene, så det havde de travlt med, så Elin og jeg endte med at gå i D-mart i stedet. Her fik vi købt ind til "julemiddag" som bestod af mariekiks, brieost og smør. Vi snød og smagte i går, det var vildt godt. I dag skal jeg ikke undervise, så jeg hygger mig bare på kontoret, hvor de igen koger soja.


Alle de grøntsager vi købte. Hele posen kostede 65 kr.

Dagens indkøb til Hot pot. Der var mere i køleskabet.

Julekort kreationer.

Sådan så det ud når de selv fik lov.

Sådan var det meningen det skulle se ud.

Ja. Han skulle i hvert fald selv.

Minnie og Anders And dukkede op da børnene skulle hjem.


"festmåltid"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar