onsdag den 8. oktober 2014

9/10

Tilbage på Cathay Future. Tror vi alle er godt trætte efter en god tur til Xi'an.

Lørdag:
Togturen på 18 timer var hård, men vi havde da heldigvis senge. Nogle af os havde senge i bunden, så det var muligt at sidde op. Efter vi kom ombord på toget blev vores papirs togbillet byttet ud med en plastik billet med senge nummer på. Først virkede det dumt at vi skulle bytte den ud, for den skulle byttes igen om morgenen. Det viste sig at det var fordi de vækker en inden man skal af og derfor havde de brug for at vide hvem der skulle af hvor og hvor de lå. Vi sov blandt kineserne, som ikke har noget problem med at sidde i din seng hvis du har den nederste køje, det skal man lige vænne sig til. Til aftensmad havde vi købt nudler og vi kunne få gratis kogende vand ombord, men vi skulle betale for at få koldt. Toiletterne var squat toiletter og der kom meget hurtigt til at lugte meget grimt, så det var med ikke at skulle der ud alt for ofte. Der var heller ikke noget at holde fast i og toget bumlede en del, så nogengange var man ved at falde forover. Sæbe og toiletpapir er ikke noget kineserne bruger, så det var godt at der var nogen af de andre piger der havde håndsprit med. Det tror jeg at jeg skal have anskaffet.  Vi fik tiden til at gå med at spille kort og snakke, vi skulle heldigvis køre mest om natten, så turen gik hurtigt. Toget bumler dog en del og dytter rigtig meget, så jeg vågnede et par gange. Derudover lød det nogengange som om toget var ved at falde fra hinanden, så der blev vi også vækket, men faldt hurtigt i søvn igen. Om morgenen blev vi vækket af kinesisk musik, for kineserne bruger ikke høretelefoner, så alle skal høre det samme musik.

Søndag:
Vi ankom til Xi'an og blev hentet af vores guide. Vi blev kørt til hotellet hvor vi fik en time til at gå i bad. Hotellet var 4 stjernet så det var rimelig dejligt at kunne komme ind og lægge sig på en god seng og tage et godt langt bad. Til frokost fik vi dumblings. Det var rigtig lækkert. Der var alle mulige forskellige former for dumblings, så vi fandt ud af hvad vi kunne lide og hvad vi ikke kunne lide. Om eftermiddagen fik vi halvanden time til at gå rundt og kigge på klokketårnet, trommetårnet og muslimstreet. Klokketårnet ringer om morgenen og om aftenen for at fortælle hvornår bymuren bliver lukket og åbnet. Muslim street er en gade hvor muslimerne har boder. Der bliver solgt alt muligt forskelligt og der er rigtig mange mennesker. Efter det blev vi kørt til Xi'ans bymur, hvor vi lejede cykler og cyklede rundt om byen. Turen var 14 kilometer. Om aftenen fik vi vestlig mad med et kinesisk tvist i en buffet på et hotel. Efterfølgende så vi et show med danse og underholdning fra Tang-dynastiet. Det var rigtig spændende, men vi var meget trætte så det var lidt svært at holde sig vågen.

Mandag:
Vi skulle ud og se Terrakottakrigerne,  men først blev vi lige sat af ved en fabrik der lavede kopier som de gerne ville have os til at købe. Herefter blev vi kørt til de rigtige Terrakottakrigere. Det var super spændende. Der er 3 pitter. I første pit er der udgravet en masse figurer og der skønnes at være 8000 krigere og heste bare i pit 1. Pit 2 er endnu ikke udgravet fordi teknikerne ikke kan finde en måde at bevare krigernes farver på når de bliver udgravet, så indtil det lykkedes, så forbliver de gemt. Her skønnes at være 1300 krigere. ´Pit 3 er den mindste, men indeholder hærens "hovedkvarter" med officerer og generaler. Alle krigerne har forskellige ansigtstræk. Om aftenen fik vi Hot Pot. Man får sin egen gryde og så kan man selv vælge hvad man vil putte i og hvor meget det skal koges.

Tirsdag:
Vi tog ud for at se little wild goose pagoda. Det er en buddhistisk pagode i 15 etager fra Tang-dynastiet, men et jordskælv fik de to øverste etager til at falde sammen. Ved pagoden er der en bygning som er bygget af en enke kejserinde og kejserens konkubiner for de penge de kunne få for deres smykker og tøj. Ved siden af bygningen er der en "opslagstavle" hvor man kan sende en hilsen til en man savner og så vil "savnet" blive ført til personen. Om eftermiddagen havde vi fri til at gøre hvad vi ville, så Susanne, Signe, Ditte, Elin, Julie og jeg valgte at finde den moske der ligger i byen. Den var svær at finde, men det lykkedes. Det er en af de ældste og største bygninger i Kina. Moskeen er bygget i kinesisk stil, så man tror ikke det er en moske hvis ikke man ved det. Vi var der da der blev ringet til bøn, så det kunne vi overvære via nogle skærme udenfor. Herefter gik vi en tur ned ad muslimstreet, som er rigtig hyggelig om aftenen med at neonlyset. Vi fandt en lokal restaurant og spiste aftensmad, det var rigtig lækkert.

Onsdag:
Nu gik turen mod togstationen og hjem. Vi kendte rutinen i toget, så det var lidt nemmere at finde sig til rette. Turen gik hurtigt og vi nåede hjem lidt trætte her torsdag morgen. Vi skal heldigvis først arbejde i eftermiddag.

Karen og Stine i toget

Signe har godkendt senge pladserne

Dumblings

Den med and var også formet som en

Trommetårnet

På muslimstreet kunne man få friturestegte grisetæer

Muslimer der er ved at lave sesam knækbrød

Ursula og Alexander giver sig i kast med en tandemcykel på muren.

Susanne, Elin, Sofie, Signe og jeg valgte en almindelig cykel.

Show

Show - Krigsdans

Karen har fundet sin drømme-mand

Falske terrakottakrigere, men det giver et godt indblik i de forskellige ansigter

De rigtige Terrakottakrigere i Pit 1.

Klokketårnet

Sedler med savn

Wild goose pagoda

Aftensmad på lokal muslimsk restaurant